Last Night in Soho (Edgar Wright) – Ode aan de 60’s

Vorig jaar, tussen alle lockdowns, heb ik gelukkig Last Night in Soho nog in de bioscoop gezien. Ik was erg onder de indruk van de sfeer en de kleuren van regisseur Edgar Wright. Het viel dat het niet druk was in de zaal en uiteindelijk heeft de film (mede door corona) niet lang gedraaid. Gelukkig is Last Night in Soho nu verkrijgbaar op blu-ray en kunnen we (op)nieuw genieten van dit visuele spektakel.

Plot: De 18-jarige Ellie (Thomasin McKenzie) woont samen met haar oma op het Engelse platteland. Ze is dol op de jaren 60. Vooral op de kleding en muziek uit die tijd. Op een dag krijgt ze bericht dat ze is toegelaten op de London Fashion Academy. Hiervoor moet ze wel verhuizen naar de grote stad. Het naïeve meisje heeft in het begin veel moeite om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze merkt snel dat het leven in Londen een stuk harder is dan bij haar oma thuis. Ze besluit de campus te verlaten en huurt een oude kamer bij een hospita, mevrouw Collins (Diana Rigg). Vanaf dat moment droomt Ellie iedere nacht over Londen uit de jaren 60. Ze beleeft de stad door de ogen van Sandie (Anya Taylor-Joy), een prachtige nachtclubzangeres die het helemaal wil gaan maken. In het begin geniet Ellie van haar dromen, maar die worden steeds duisterder worden. De grens tussen droom en realiteit lijken ook steeds meer te vervagen. Wat is er nu precies aan de hand en wat is de connectie tussen Ellie en Sandie?

Regisseur Edgar Wright heeft Last Night in Soho geschreven en geregisseerd. Dat hij het verhaal als niemand anders visualiseert, zie je terug in de prachtige kleuren en het fantastische camerawerk. Wright slingert de kijker op een bijzonder creatieve manier tussen heden en verleden. Het doet me denken aan de klassieke Italiaanse giallofilms, maar dan in een gelikt modern jasje. Het houdt hier alleen niet mee op, want Wright voegt ook nog een bovennatuurlijk element aan zijn film toe. Dit schept een bepaalde verwachting bij horrorliefhebbers die niet helemaal wordt waargemaakt. Last Night in Soho is spannend, maar niet echt eng. Wellicht is het bovennatuurlijke net iets te veel van het goede, maar dankzij het overtuigende acteerwerk van actrice Thomasin McKenzie komt dit nog wel goed uit de verf.

Voor Last Night in Soho heeft regisseur Edgar Wright (Shaun of the Dead, Baby Driver) zich laten omringen door een aantal power vrouwen uit het heden en verleden. Allereerst hoofdrolspeelster Thomasin McKenzie (Old, Jojo Rabbit). Ze speelt de rol van naïeve, nieuwsgierige en verwarde Ellie uitstekend. Anya Taylor-Joy (The VVitch, The New Mutants) is betoverend als Sandie in de jaren 60 setting. Diana Rigg (The Avengers, Game of Thrones) is de brug tussen McKenzie en Taylor-Joy. In de jaren 60 was Rigg uitermate populair als de sexy Mrs. Emma Peel in de televisieserie The Avengers. De actrice overleed in 2020 op 82-jarige leeftijd. Ook de mannelijke cast is goed vertegenwoordigd met Matt Smith (Doctor Who, Morbius), Michael Ajao (Attack on the Block) en oudgediende Terence Stamp (Link, Superman).

De Blu-ray een echte aanvulling op de film. Niet alleen vanwege de beeld- en geluidskwaliteit, maar ook door de extra’s. In de uitgebreide ‘Making of…’ neemt Edgar Wright je mee van het begin tot het einde van de film en alles wat daar tussen zit. Om Wright’s visie te realiseren stond de cameraploeg en acteurs voor verschillende uitdagingen. De cast en crew komen in deze feature uitgebreid aan het woord. Verder bevat de Blu-ray nog enkele verwijderde scènes.

Ik vond Last Night in Soho de bioscoopverrassing van 2021 en ben blij dat Universal in 2022 de film gewoon nog uitbrengt op fysieke media en zich niet alleen richt op de streamingsplatformen. Laat je meenemen naar de kleurrijke en betoverende jaren ’60 uit het brein van Edgar Wright en geniet van de acteerprestaties van Thomasin McKenzie en Anya Taylor-Joy.

Rating
  • 8.5/10
    Last Night in Soho - 8.5/10
  • 8.5/10
    Universal Blu-ray - 8.5/10
8.5/10

Samenvatting

Uitstekende bovennatuurlijke thriller/horror, die door het kleurrijke en visuele camerawerk van Wright en het acteerwerk van McKenzie en Taylor-Joy naar een hoger niveau wordt getild.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.