V/H/S/Beyond is alweer het zevende deel uit de V/H/S serie, die erg sterk begon met het ijzersterke eerste deel, de paar goede vervolgen maar uiteindelijk wat stoom begon te verliezen toen het helemaal overging op Shudder. Ook Beyond is een ‘Shudder Original’ maar dankzij twee ijzersterke segmenten zeker een van de betere.
Plot: In ‘Stork’ gaat een groep agenten op zoek naar verdwenen baby’s en komen oog in oog te staan met monsterlijke wezens. ‘Dream Girl’ volgt twee paparazzi die stiekem naar de set van een Bollywoodfilm gaan om superster Tara te zien. Voor een verjaardagsfeestje gaat een groep vrienden skydiven in ‘Live and Let Dive’, maar hun vliegtuig wordt geraakt door een ufo. In ‘Fur Babies’ treft een dierenrechtengroep een ware nachtmerrie aan in de kelder van een vrouw en in ‘Stowaway’ doet een vrouw onderzoek naar vreemde lichten in de lucht en stuit weldra op buitenaards leven.
Beyond begint met wellicht het beste segment, Stork (Jordan Downey). Als in een ‘first person shooter’ denderen wij door een met zombies geïnfesteerd huis heen en zien wij zombie-hoofden- en lichamen aan gort geschoten worden. Dit wordt heerlijk in beeld gebracht. Niet helemaal logisch op momenten en bij lange na niet op het niveau van bijvoorbeeld [REC] maar Stork is genieten geblazen met als kers op de taart een knotsgekke finale.

Dream Girl (Virat Pal) is een interessant segment dat Bollywood en horror probeert te fuseren. Het is redelijk ambitieus om dans in een V/H/S film te stoppen maar wanneer het op de horror aankomt valt Dream Girl wat tegen. Het is voorspelbaarheid die de klok slaat en het acteerwerk maakt het er allemaal niet beter op. Zelfs met de korte speelduur begint Dream Girl op een gegeven moment te sleuren en zit je met smart te wachten op het volgende stuk.
Live and Let Dive (Justin Martinez) is alweer een stukje beter. Het idee van uit de lucht geschoten worden door een ufo is een leuke en de Hardcore Henry aanpak is goed uitgevoerd. Het hysterische gedrag van de personages gaat op een gegeven moment echter tegenzitten en is het hopen dat ze allemaal zo snel mogelijk af worden gemaakt door de aliens.
Fur Babies (Christian Long / Justin Long) is geregisseerd door Justin Long, de man die een onvergetelijke rol speelde in Tusk. Hij moet er zelf danig van onder de indruk zijn geweest want Fur Babies is bijna een kopie van Kevin Smiths film uit 2014. Hoofdprijs voor dit segment gaat naar hoofdrolspeelster Libby Letlow die hier een soort Kathy Bates uit Misery ‘light’ neerzet.
Stowaway (Kate Siegel) is met Stork het sterkste segment uit V/H/S/Beyond. Voor de korte tijd die Kate Siegel (Hush) krijgt weet zij een zeer goede en intense sfeer neer te zetten. Mysterieus, bijna 2001: A Space Odyssey-achtig op momenten en goed gebruik makend van het medium waarin het is gefilmd. Precies wat V/H/S hoort te zijn en daarom een passende finale voor dit zevende deel uit de reeks.
De ‘wraparound around’ story Abduction / Adduction over een man die een alien-ontvoering in beeld brengt voelt wat lichtjes aan maar houdt alle puzzelstukje mooi bij elkaar. Het einde had alleen wat meer mogen zijn dan wat we uiteindelijk te zien krijgen. Desalniettemin mogen we allang blij zijn dat met dit zevende deel uit de reeks de stijgende lijn weer een beetje is ingezet.
Rating
- V/H/S/Beyond - 7/107/10
Samenvatting
V/H/S/Beyond is alweer het zevende deel uit de V/H/S reeks en zeker niet de minste. Stork en Stowaway springen eruit als de beste segmenten, maar het beste nieuws is dat geen enkel segment slecht te noemen is. De hele Alien-insteek is een leuke.