Regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah reizen momenteel de hele wereld af voor de promotie van hun film, Bad Boys for Life. Hierin kruipen Will Smith en Martin Lawrence nog een keer in de huid van de politieagenten Mike Lowrey en Marcus Burnett. Voor de laatste première in Amsterdam sprak It’s Only a Movie de enthousiaste en energieke regisseurs in een gezellige en ontspannen sessie waarbij vooral veel gelachen werd.
Jullie vorige films waren een stuk kleiner dan Bad Boys for Life. Als je kijkt naar de stap tussen jullie vorige films en deze, wat voor uitdagingen kwamen jullie dan zoal tegen?
Het is een veel grotere machine en logger. Je kan niet zo snel een kleine beslissing nemen, zoals bijvoorbeeld een shot tussendoor gooien. In Amerika is veel mogelijk, je kunt gigantische sets laten bouwen of een helikopter laten neerstorten. Alleen hebben onze keuzes veel grotere consequenties dan in België. Daarom moet alles eerst met het team worden besproken worden voordat er een beslissing wordt genomen. Je moet mensen soms overtuigen van een creatief idee. In België gaat dat een stuk makkelijker. Als we daar een idee hadden, gingen we dat gewoon doen.
Is het anders om bekende Hollywood acteurs te regisseren in plaats van onbekendere acteurs, zoals in jullie andere films?
Will en Martin zijn een iconisch duo. Voor ons is het eigenlijk: “Sit back, relax and enjoy”. De chemie tussen die twee is onverklaarbaar. Het zijn twee getalenteerde filmmakers waarbij het gewoon vanzelf gaat. Bij onervaren acteurs, zoals in Black en Patser, moesten wij de acteurs wat meer aansturen en een beetje professionaliseren. De rauwheid waarmee onervaren acteurs acteren maakt het wel weer interessant.
Jullie werken al jaren intensief samen. Zijn jullie tijdens de opnames ook altijd bij elkaar?
Meestal wel, maar bij zo’n grote en chaotische productie is dat niet altijd mogelijk. Je hebt maar beperkt de tijd en soms moesten we opsplitsen. Ik was dan met cameraploeg bezig aan de ene kant van de set bezig terwijl Bilall aan de andere kant een scène draaide. Het feit dat we met z’n tweeën zijn is wel lucratief.
Hebben jullie ook wel eens de behoefte om een project alleen te doen?
Nee, we vormen een echt team. Dat doen we samen met onze cameraman, waarmee we ook onze vorige films hebben gemaakt. Als je alleen bent, dan heb je je eigen twijfels en onzekerheden. Als team ben je gewoon sterker. Wij willen Adil en Bilall ook graag neerzetten als een merknaam, zodat mensen weten wat onze stijl is.
Jullie hebben meegeschreven aan het script voor jullie Belgische films. Voor Bad Boys for Life lag het script al klaar. Hebben jullie daar nog invloed op gehad?
We hebben in België nooit echt 100% onze films zelf geschreven. We zijn wel altijd betrokken bij het ontstaan of ontwikkelen van het script. Het scenario voor Bad Boys is niet geschreven door één persoon. Je hebt een hoofdscenarist, maar je komt regelmatig samen in een soort ‘writersroom’. Hier zitten ook Will, Martin en Jerry Bruckheimer, de producer. We zijn dan samen aan het brainstormen. Dat zijn heerlijke creatieve discussies, waar men ook voor open staat. Aan de structuur van de film kunnen we niets veranderen, maar binnen de scènes kunnen we wel een en ander aanpassen. We konden niet altijd zeggen wat we wilden, maar wel wat we niet wilden. Dan draaiden we dat gewoon niet.
Jullie hebben een duidelijke vernieuwing aangebracht aan het derde deel. Is het makkelijk om oud concept, als Bad Boys, na al die jaren weer op te pakken?
Bad Boys heeft een duidelijke fanbase. Hier rekenen wij onszelf ook toe. Wij zijn opgegroeid met deze films. Nu mogen we zelf een vervolg maken op een film waar al zoveel mensen aan hebben gewerkt. Will Smith, Martin Lawrence en Jerry Bruckheimer en de hele crew. Dat geeft wel stress, maar aan de andere kant zijn deze mensen er allemaal om je te ondersteunen. Voor dit derde deel gaat de verhaallijn wat dieper. Er is wat meer drama en er zijn wat hardere momenten die je nog niet had gezien in de vorige films. De personages zijn geëvolueerd, ze zijn ouder en de een accepteert dat beter dan de ander. Dat geeft een conflict wat je in de andere films niet zag. Tegelijkertijd is de film een hommage aan de films van de jaren 90 van Michael Bay, Jerry Bruckheimer en Tony Scott. De eerste films waren een product van hun tijd, maar we hebben geprobeerd wat verfrissing aan te brengen.
Wat gaat er door je heen als je als Belg met een Marrokaanse afkomst een film als Bad Boys for Life mag regisseren?
Onze Marrokaanse origine is deel van onze persoonlijkheid en dus ook van de film. We hadden nooit een film als Black of Patser kunnen maken als we die origine niet hadden gehad. Als je naar Martin Scorsese kijkt, dan zie je een duidelijke Italiaanse afkomst in zijn films. Je gebruikt die achtergrond als kracht of visie om een film te maken. Ze hebben in Amerika nog nooit van een Belgische Marokkaan gehoord. Als ze in Amerika horen dat je uit Marokko komt, dan denken ze aan de sprookjes van Duizend-en-een-nacht. Ze hebben daar nog nooit van de Mocro-maffia gehoord.
De film heeft een duidelijke Michael Bay stijl. Is dit jullie natuurlijke stijl of hebben jullie ook goed gekeken naar de eerste twee films?
We hebben alle Michael Bay films gekeken en geanalyseerd. We hebben ook veel YouTube video’s gezien. Het publiek heeft een bepaalde verwachting en je wilt dat ook graag geven, maar ook onze eigen stijl er in stoppen. Het is een soort hybride tussen onze films en Bays films. We hebben overigens een veel kleiner budget gekregen dan Michael Bay.
De Bad Boys-reeks gaat al een tijd mee. Ondertussen zijn er ook veel andere actie franchises bijgekomen, zoals bijvoorbeeld The Fast and the Furious. Wat maakt Bad Boys in deze tijd anders en nieuw ten opzichte van die andere films?
Het is lang geleden dat we een buddy/cop film hebben gezien waarbij het drama echt is. Daarnaast heb je humor en extravagante actie, die nog wel gelinkt is aan een zekere realiteit. Veel actie films van tegenwoordig zijn meer fantasy of superhelden films, zoals bijvoorbeeld Hobbs and Shaw. Idris Elba wordt daar neergezet als de Black Superman en The Rock kan een helikopter en vijf wagens aan de grond houden. Dat zie je niet in het universum van Bad Boys. Je hebt ook John Wick, maar daar zit weer minder humor in. Het was voor ons belangrijk om in dit derde deel de vriendschap uit te breiden en de dreiging persoonlijker te maken in plaats van alleen een missie.
Jullie volgende project wordt Patser 2, maar jullie naam is ook al gevallen voor Beverly Hills Cop 4. Kloppen die geruchten?
We hadden eigenlijk al een ticket voor Beverly Hills Cop 4 voordat we aan Bad Boys begonnen. Dat ging uiteindelijk niet door, omdat de studio de rechten had verkocht aan Netflix. Jerry Bruckheimer heeft aangegeven om beschikbaar te blijven. We hebben Eddie Murphy al wel een paar keer ontmoet.
In jullie films hebben jullie altijd veel aandacht voor de omgeving. In Miami wordt de Bad Boys franchise op handen gedragen. Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om de stad zoveel mogelijk kleur en gezicht te geven?
Een locatie is voor ons een personage. We hebben veel research gedaan en zoveel mogelijk tijd doorgebracht in Miami, maar het grootste gedeelte van de shoot hebben we in Atlanta gedaan in de winter. Het was er heel koud en dan is het een uitdaging om alles er uit te laten zien alsof je in Miami bent. Het was moeilijk en hebben ook wel wat visuele effecten moeten gebruiken.
Muziek heeft ook een grote rol in de film. Hoeveel invloed hebben jullie gehad op de muziekkeuze?
Muziek is een belangrijk element in al onze films. We zijn erg blij met DJ Khaled als executive producer van de soundtrack. We wilde heel graag met hem samenwerken en vonden het geweldig dat hij een rol wilde spelen in de film. We proberen de film een Arabisch-Latijnse urban sound te geven. De muziek die we wilden hebben is ook in de film gekomen.
Wat is jullie inspiratie geweest waardoor jullie in de filmwereld zijn beland?
In onze jeugd zijn dat vooral de films van Steven Spielberg geweest, zoals E.T., Indiana Jones en Jurassic Park. Als je wat ouder wordt, dan ga je wat meer edgy film kijken. We hebben het dan over films van regisseurs als Martin Scorsese, Oliver Stone en Spike Lee. Die hebben ons geïnspireerd om cinema te studeren, maar we zijn ook dol op de popcornfilms, zoals die van Jerry Bruckheimer.
Aan het einde wordt een opzet gemaakt naar een eventueel vierde deel. In hoeverre zijn jullie daar al bij betrokken en willen jullie ook een vierde Bad Boys regisseren?
We hebben dat als allerlaatste toegevoegd aan de film. Sommige mensen wilde het er in en anderen weer niet. Het testpubliek gaf ook geen uitsluitsel, dat was echt 50/50. Niemand wilde de knoop doorhakken, dus hebben wij er uiteindelijk voor gekozen. Als de film succesvol is dan zal er misschien wel een Bad Boys 4 kunnen komen.
Het interview wordt afgesloten met een vraag van Adil en Bilall aan ons. Zouden wij graag nog een vierde Bad Boys willen zien? Daar zijn we het unaniem over eens: “Kom maar op met die film”.
We bedanken Adil en Bilall voor het leuke interview en wensen ze veel succes met de Nederlandse première. Bad Boys for Life is met veel enthousiasme gemaakt en dat zie je er aan af. Vanaf 23 januari draait de film in de bioscopen. Lees ook onze recensie van de film.
Foto’s: Bart van der Putten/Universal Pictures International Netherlands.