Recensie: Lady Reporter (Vinegar Syndrome)

Het testostorongehalte in actiefilms uit de jaren 80 was hoog. Stoere oneliners en spierballen van oa. Stallone, Schwarzenegger, Norris en Van Damme domineerden de filmindustrie. Vrouwen waren in films vooral ‘damsels in distress’. Tussen al dat machogedrag was er alleen een dame die niet met zich liet sollen, Cynthia Rothrock. Ze begon haar filmcarrièrefilm in Hong Kong, waar een vrouwelijke actieheld heel normaal was. Haar eerste film was dan ook met niemand minder dan Michelle Yeoh. Vinegar Syndrome heeft onlangs Lady Reporter uitgebracht. Deze film was een mijlpaal was in de filmografie van Rothrock. Het was namelijk de eerste film waarin ze de hoofdrol vertolkte. Lady Reporter zal niet de geschiedenis ingaan als Rothrock’s beste film, maar is wel weer een leuke aanwinst in de steeds groeiende catalogus van Vinegar Syndrome.

Plot: Een krant in Hong Kong wordt gebruikt als dekmantel. Een grote internationale bende valsmunters drukt met de krantenpersen grote hoeveelheden vals geld gedrukt. De FBI besluit om een van hun belangrijkste agenten, Cindy (Cynthia Rothrock) naar Hong Kong te sturen. Ze gaat undercover als verslaggever, maar wordt kort na haar aankomst zelf voorpaginanieuws als ze een kind redt uit een brandend gebouw. Samen met haar oude vriendin Judy Yu (Elizabeth Lee), een andere undercoveragent (Chin Siu-ho) en journalist Shorty (Mang Hoi) gaat Cindy de strijd aan met de valsmunters, die zich niet zo gemakkelijk gewonnen geven. Niemand is meer veilig in de straten van Hong Kong.

Lady Reporter is een simpel politieverhaal waarin het Oosten het Westen ontmoet. De originele titel van de film is Shi Jie Da Shai, maar de film is ook bekend onder titels als The Blonde Fury, Righting Wrongs II of Big Sister Rules. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit hoe de film heet, want we willen maar een ding zien en dat is hoe Cynthia Rothrock ‘ass kickt’. Alleen wordt het simpele verhaal onnodig moeilijk gemaakt met subplots die ook nog eens het tempo uit de film halen. Gelukkig bevat het regiedebuut van acteur en stuntcoördinator Mang Hoi genoeg actie. Hij speelt zelf in deze film de rol van Shorty. Van die actie moet de film het ook hebben, want de stukken zonder gebalde vuisten en wervelende high kicks zijn saai en duren soms wel erg lang.

Misschien waren de verwachtingen van Lady Reporter wel iets te hoog. Het slapstick acteerwerk is behoorlijk benedenmaats. Tel daar ook nog eens de tenenkrommende grappen bij op en je weet dat de film geen hoge score krijgt. Ik weet dat de acteerprestaties van Cynthia Rothrock niet Oscar-waardig zijn, maar toch weet ze de film te redden met haar fysiek. Als de actie losbarst, dan gaat ze door roeien en ruiten. Letterlijk, want een van haar tegenstanders trapt haar dwars door een glazen douchedeur heen. Rothrock deelt niet alleen rake klappen uit, maar weet er ook verschillende te incasseren. De manier waarop de actie in beeld wordt gebracht is van topklasse. De impact van de klappen en trappen spatten van het scherm af. In de Aziatische landen wordt de actie toch op een hele andere manier in beeld gebracht dan in bijvoorbeeld Amerikaanse films.

Vinegar Syndrome heeft natuurlijk weer zijn best gedaan om deze Blu-ray te voorzien van het beste beeld- en geluidskwaliteit. Opnieuw betreft het hier wel een regio A Blu-ray, die alleen afgespeeld kan worden op een regiovrije Blu-ray speler. De film is opnieuw gescand en hersteld vanaf de 2K studio masters. De schijf bevat twee versies van de film. De Hong Kong versie van 88 minuten, zoals die destijds in de bioscoop met Cantonese dub en Engelse ondertiteling. Ik ben alleen toch voor de Engelstalige versie gegaan van 90 minuten. De films zijn haast identiek, maar de speelduur van de Hong Kong versie is iets korter, omdat daar een aantal vechtscènes zijn gewijzigd. De Cantonese versie is voorzien van audiocommentaar van martial arts historicus Frank Djeng.

Andere leuke extra’s zijn de features ‘No Mediocre Action’, waarin actrice Cynthia Rothrock leuke anekdotes vertelt over de film. In ‘Playing the Villain’ komt actor Vincent Lyn aan het woord. Ook hij kijkt met veel plezier terug naar de samenwerking met Cynthia Rothrock. Verder bevat de Blu-ray een Cantonese en Engelse trailer. Ook is er een nog een fotogalerij en kun je kiezen uit twee verschillende covers. Tenslotte bevat de film ook nog een boekje van 16 pagina’s met veel foto’s en een artikel van historicus Fancesco Massaccesi.

Wellicht biedt Lady Reporter niet zoveel actie als de andere Hong Kong films uit die tijd, maar dit is toch weer een mooie uitgave van Vinegar Syndrome. Vooral fans van Rothrock zullen blij zijn dat deze film nu in de beste kwaliteit wordt gepresenteerd en bewaard. Net als bij een aantal andere films van Vinegar Syndrome zouden ze met een regiovrije editie net iets hoger scoren.

• 5/10
    Lady Reporter - 5/10
  • 6.5/10
    Vinegar Syndrome Blu-ray - 6.5/10
5.8/10

Vinegar Syndrome zet actrice Cynthia Rothrock in het zonnetje met een van haar eerste films waarin ze de hoofdrol vertolkte. Typische Hong Kong film met een flinterdun verhaal. De actiescènes met Rothrock weten de film nog een beetje te redden. Wel regio A, dus een regio vrije Blu-ray speler is nodig om deze film te kijken.